Dessert !

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Ce dimanche clôturait le festival 2014 et malheureusement, le festival tout court. Personne n’arrive à y croire pourtant et on se dit qu’un tel truc génial ne peut pas s’arrêter si brusquement. Je laisse place à un des résumés publiés sur Facebook de Xavier Alexandre, journaliste de Ouest France :

Slixs

This Sunday ended the 2014 festival and sadly the festival itself. No one believes it because we all think that such a great event can not stop brusquely like that. Let’s listen to what Xavier Alexandre, journalist at Ouest France newspaper, as to say :

La Fin de Polyfollia

Cliquez sur l’image pour obtenir l’original sur Facebook. Click on the image access the original text one Facebook.

The best edition, in terms of entries. Et patatras, irony of fate, there won’t be any other international choral singing festival, at least in Saint-Lô. The General Concil of La Manche welcomed Polyfollia with open arms the Jacques Vanherle’s team. Ten years later, they close the valve. With a domino effect, the other territorial collectivities follow the exemple. « Politicians pass, administrations also, but people sing and this won’t stop » reassure Jacques Vanherle.

Nevertheless, we have the feeling of a real waste. We just had to listen to the list of people Jacques Vanherle thanked before the ultimate concert, sunday evening, to measure how many persons were involved in the festival. Amoung them, 150 volonteers. Do the ratio of all the given hours without counting with the very tight budget of the festival, and compared to the assessment with the ones of some cultural installed institutions, it needs a thought.

« We are proud and happy that we have been associated with Polyfollia. We deeply hope that it is just a good bye ». The canadian watcher Patricia Abbott gave a voice to all the watchers, those experts who, all around the world, are lying in wait of the best of choral singing. We owe to them a lot of happy surprises in those 6 editions.

Ovations, applauses, followed for a long time the thanks of the director of Polyfollia. They came right for the hear. A lot of people wants to believe in the « miracle » of seen the choral singing festival be born again. Jacques Vanherle is at least sure of one thing. « The good ideas never die ».

 

Tetra

Tetra

Tetra est un groupe de quatre femmes suédoises qui ont pris pour topique de chanter des musiques du monde, particulièrement d’Haïti, de Grèce, du monde arabe et de Suède. Même si une dame non civilisée faisait partager ses commentaires négatifs à tout le voisinage dans des moments inappropriés, j’ai pu, après un « chut » réprobateur, apprécier le spectacle. Tetra nous emmène en voyage, avec les costumes, une scène aménagée d’objets pour une impression d’intimité. J’ai aimé les présentations parlées en début de chanson, permettant ainsi d’en saisir le sens global. J’ai particulièrement été émue par les chansons haïtiennes, le créole haïtien ressemblant fortement au créole mauricien (comprenne qui pourra). Elles manient l’art du chant arabe à merveille, avec cette voix forte qui monte et les variations qui la compose. Et ce qui est génial, c’est que ce groupe s’est formé grâce à Polyfollia, puisque deux d’entre elles étaient venues à Polyfollia 2004 avec Amanda et ont été inspirées par le travail du groupe De Boca en Boca ! On ne doute plus que Polyfollia est un lieu où mille projets se forment, entre échanges entre les artistes, contrats avec les professionnels du spectacle et autres grandes amitiés !

Tetra

Tetra is a band of four swedish women who took as a topic to sing world musics, especially from Haïti, Greece, arabic world and Sueden. Even if a non civilized woman shared her negative comments with all the neighboorhood in inappropriate moments, I could, after a reprobatory « hush », appreciate the show. Tetra brings us a travel, with the costumes, a stage fitted out by objects for an impression of intimacy. I liked the spoken presentations in the beginning of the songs, permitting then to understand the global meaning. I was particularly moved by the haitian songs, the haitian creole being very similar to mauritian creole (understand who can). They handle the art of arabic singing with a wonderful ease, with this strong voice which hight up, with the variations which compose it. And what is awesome, is that this group formed because of Polyfollia, because two of them already came to Polyfollia 2004 with Amanda, and were inspired by the work of De Boca en Boca ! We do not doubt anymore that Polyfollia is a place where thousand of projects come to life, between exchanges between artists, to contracts with show professionals and big friendships !


 

Slixs

Slixs

Les Slixs d’Allemagne ont terminé cette soirée. C’est un groupe qui émeut peu par des mélodies envoûtantes et d’un sens profond, mais qui impressionne par sa prestation vocale. Tout est d’une virtuosité vocale hallucinante, d’un très haut niveau. Entre la chanteuse qui peut faire une voix grave style chanteuse noire américaine et qui passe ensuite à une petite voix aiguë de japonaise, le beatbox de chacun mêlant les inspirations, les expirations, les claquements de langue et autres sons variés, les muscles zygomatiques doivent être bien musclés ! La chanson capturée dans la deuxième vidéo présente une progression, avec une chanson qui est au final un tout. Et je crois que c’est vraiment comme ça que la musique doit être envisagée. Ils ont terminé par une chanson à propos d’un homme qui veut se suicider, mais qui hésite, ne voulant pas laisser son amour seul… L’amour fera renaître ceux qui ont été tué… Allez je vous laisse, j’ai une machine à laver de slixs à faire (ok je sors).

Slixs

The Slixs of Germany finished the show of this evening. This is a band that does not move you a lot with mesmerizing and meaningful melodies, but impress with their vocal prestation. All is of a hallucinating vocal virtuosity, of a high level. Between the female singer who can do a low voice as a american black singer and who sing then with a little high voice as a japanese, the beatbox of each mixing inspirations, expirations, tong banging and other various sounds, the zygomatic muscles should be well trained ! The song captured in the second video present a progress with a song that is at final, a whole. And I think that this is really how music should be envisaged. They ended with a song about a man who wanted to suicid, but who hesitated because he does not want to let his love alone. Love will make those who were killed reborn… Let’s go, the floor is slipxsy (I go out). 


Polyfollia est mort, VIVE POLYFOLLIA !!!!!! ;'(        Polyfollia is dead, LONG LIVE POLYFOLLIA !!!!!! ;'(

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